
Kako se bliži početak školske godine, odlučili smo se da ovaj tekst posvetimo učiteljima, nastavnicima i profesorima koji u svojim odeljenjima, učionicama ili amfiteatru imaju učenike ili student, dakle decu ili odrasle osobe, koji imaju problem sa mucanjem.
Mucanje se menja iz trenutka u trenutak i veoma je različito kod svake osobe, zbog čega je i tako teško izaći na kraj sa ovim problemom. Neretko se događa da mucanje nekog deteta ne predstavlja problem učiteljima, pa ni ostaloj deci u okruženju, ali je isto tako vrlo moguće da ostala deca reaguju na mucanje kao i da sami učitelji ne znaju koji je najbolji način da se prevaziđe problem.
U praksi nam se dešavalo da dete tokom terapije prizna da je u pojedinim situacijama davalo namerno pogrešne odgovore, jer zbog blokade prouzrokovane mucanjem nije bilo u mogućnosti da izgovori tačne.
Učitelji, nastavnici i profesori koji se sretnu sa decom ili odraslim osobama koje mucaju, a koje profesionalno i predano obavljaju svoj posao, neretko sebi postavljaju gotovo ista pitanja:
- Mogu li mu ja pomoći?
- Da li će detetu pomoći ako bude čitalo naglas?
- Da li da sa detetom/učenikom popričam o mucanju?
- Da li treba o tome pričati sa celim odeljenjem?
- Treba li da potpuno ignorišem mucanje?
- Da li da gledam direktno u učenika dok muca ili je bolje da skrenem pogled?
Ova, ali i mnoga druga su logična i legitimna pitanja, koja sebi postavljaju nastavnici koji žele dobro svojim učenicima, a odgovori zavise od same vrste mucanja i personalnih karakteristika osobe koja muca. Najbolje bi bilo da počnete sa pitanjem da li vaš učenik ide kod logopeda, i ako ide, da kontaktirate terapeuta oko toga šta bi trebalo a šta ne bi trebalo da radite.
Većina dece mrzi da bude izdvojeno, označeno kao različito od druge dece. Zato obezbedite da učenik koji muca nema specijalne privilegije, ali ni da bude isključen iz nekih aktivnosti koje se dešavaju na času. Ako je forma mucanja izuzetno teška, preporučljivo je da dete postavite pored sebe i pokušate otvoreno da mu pomognete da prevaziđe govornu situaciju. U takvoj situaciji, neka deca će ceniti to i početi da se opuštaju. Međutim, može se desiti i da neka deca odbijaju da razgovaraju o problemu i jako je značajno da se to poštuje i ne forsira.
Učitelji/nastavnici/profesori uvek moraju da budu svesni da je osobi koja muca u vašem odeljenju taj problem sigurno teži i neugodniji nego što je to samim predavačima. Upravo zato je takvim osobama potrebna sva moguća emocijalna podrška koju možete da im date. Ako je u pitanju dete, pomoći ćete mu tako što ćete ga prihvatiti takvo kakvo jeste, ako mu pružite toplinu, ako oseti razumevanje i podršku u vašem obraćanju prema njemu. Ne morate to da pokazujete prenaglašeno i previše otvoreno, jer dete će sigurno osetiti i osećati se mnogo bezbednije. Na taj način ćete mu sigurno pomoći.
Za kraj, predočićemo vam i nekoliko konkretnih saveta za postupanje sa osobama koje mucaju:
- Ne govorite učeniku/studentu „uspori“ i „samo se opusti“.
- Ne završavajte reč umesto učenika/studenta ili govorite umesto njega.
- Pomozite svim članovima odeljenja da nauče da pažljivo slušaju osobu koja muca dok govori. Svi učenici/studenti, a naročito oni koji mucaju, osećaju se mnogo lakše kada imaju pažnju aditorijuma koji ih sluša.
- Tražite isti kvalitet i kvantitet rada od učenika/studenta koji muca kao i od onih koji ne mucaju – ne izdvajajte ih.
- U razgovoru sa osobama koje mucaju, nemojte da govorite brzo, a s vremena na vreme pravite kraće pauze u govoru.
- Ubedite učenika/studenta koji vam se obraća da vas zanima sadržaj njegove poruke, a ne kako će to da kaže. Ohrabrite ga tako što vam neće biti značajan kvalitet njegovog govora.
- Razgovarajte „jedan na jedan“ sa učenikom/studentom koji muca o potrebnim uslovima u učionici. Poštujte njegove potrebe, ali bez preterivanja.
- Nemojte da pravite od mucanja nešto od čega bi se trebalo stideti. Razgovarajte o mucanju uobičajeno, kao o bilo kojoj drugoj stvari ili temi.
- Ukoliko osoba koja muca ne tretira svoj problem kod logopeda, ukoliko je izgubio nadu i volju za rešavanje svog problema, učitelj/nastavnik i porodica mogu imati veliku ulogu u ohrabrivanju i usmeravanju te osobe na tretmane koji uz metodu “Svesne sinteze razvoja” imaju veliki uspeh i značajno poboljšavaju kvalitet života tih osoba, čija svedočenja je moguće videti na ovom tekstu.
Na našem sajtu smo već pisali o sudbini poznatog glumca Džejmsa Erl Džonsa, kome je u nemogućnosti da se obrati logopedu upravo nastavnik pomogao da prevaziđe tešku formu mucanja i postane jedan od najmoćnijih holivudskih glasova, koji je kasnije dao glas i Darth Vaderu u “Ratovima zvezda”